Edukacja zdalna-zasady


             EDUKACJA ZDALNA-KILKA ZASAD
Szanowni  Rodzice, Drodzy Uczniowie!
Na skutek Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-1 zostały zawieszone zajęcia dydaktyczno – wychowawcze. Wiemy, iż obecna sytuacja szkolna przysparza wszystkim wiele trudności, nasuwa szereg pytań, niewiadomych, wprowadza do wielu rodzin, dezorganizację i lęk. Często jest to obawa nie tylko o sytuację edukacyjną dziecka, ale także o zdrowie własne i rodziny.  
Odpowiadając na Państwa pytania i wątpliwości, pragniemy wyjaśnić, że nauczyciele ZSP w Lesznowoli  robią wszystko, aby udzielić wsparcia edukacyjnego oraz emocjonalnego uczniom.  
Mając na uwadze konieczność realizowania podstawy programowej pragniemy zapewnić, że bierzemy pod uwagę rozmaite trudności, z którymi będą borykać się Państwo i dzieci (kłopoty ze sprzętem, różne sytuacje rodzinne itp.)  Podchodzimy do nauczania zdalnego spokojnie i z wyrozumiałością. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wszystkich Państwa.
            Odtworzenie tradycyjnej szkoły w edukacji zdalnej nie jest ani możliwe. Budzi się pytanie co jest najważniejsze w edukacji zdalnej, czym powinna różnić się od zwykłej szkoły, a w czym być podobna? 
Przedstawiamy Państwu zasady edukacji zdalnej realizowane przez nauczycieli ZSP w Lesznowoli.
1. Edukacja zdalna to przede wszystkim relacja.
W edukacji zdalnej najważniejsze pozostają poczucie bezpieczeństwa ucznia i jego podmiotowość w procesie uczenia się, relacje pomiędzy nauczycielem a uczniem, a także potrzeby i rozwój dzieci i młodzieży.
            2. Priorytety: dobrostan uczniów, relacje oraz rozwój zainteresowań i kompetencji.
W edukacji zdalnej w czasie pandemii szczególnie istotne jest: zadbanie o dobrostan dzieci poprzez zaoferowanie im wsparcia oraz stałe tłumaczenie zmieniającej się sytuacji; podtrzymanie kontaktu i relacji; stawianie wyzwań, które rozwijają potencjał, zainteresowania i kompetencje młodych ludzi.
            3. Edukacja zdalna nie musi być online. 
Edukacja zdalna nie musi odbywać się tylko online (np. w czasie telekonferencji lub w aplikacjach). Większość uczenia może odbywać się asynchronicznie i bez komputera – np. poprzez samodzielną pracę ucznia nad zadaniami zaproponowanymi przez nauczyciela.
            4. Zadania problemowe i mini projekty edukacyjne jako podstawa uczenia się.
Zadania i projekty są alternatywą dla trudnych lekcji online. Powiązane z celami kształcenia ogólnego zadania i projekty mogą rozwijać kompetencje i zainteresowania uczniów jednocześnie przybliżając im to, co dzieje się teraz wokół nas, zachęcając do nauki z dala od komputera, ale w interakcji z innymi, budując jednocześnie samodzielność uczniów.
            5. Godzina wychowawcza i interakcje z klasą oznaką szkolnej wspólnoty.
Spotkanie online z wychowawcą to szansa by podtrzymać relacje, wesprzeć uczniów w mierzeniu się z pojawiającymi się teraz emocjami, wytłumaczyć im tę sytuację oraz sprawdzić, czy wszyscy dają sobie radę ze zdalnym nauczaniem. To też szansa na podtrzymanie relacji rówieśniczych. 
6. Informacja zwrotna 
Kluczowa w nauczaniu zdalnym jest informacja zwrotna, zarówno dla ucznia, rodzica i nauczyciela, dlatego tak ważna jest stała relacja między wszystkimi członkami, których dotyczy. Dla ucznia i rodzica-docenienie wysiłku i zaangażowania, ewaluacja postępów pracy dziecka, dla nauczyciela- działania ucznia w postaci udostępnianych w różnej formie efektów.
7. Edukacja zdalna-wyzwaniem także dla nauczycieli.
Edukacja zdalna to dla nauczycieli uczących analogowo ogromne wyzwanie. Pozwólmy im pracować metodami, które wybiorą i z którymi czują się komfortowo – nie zmuszajmy ich do wprowadzania innowacji w kryzysowym czasie.
8. Błędy elementem procesu uczenia się.
Uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy dopiero uczą się edukacji zdalnej – pozwólmy sobie na popełnianie błędów i rozmawiajmy o tym, jak poprawiać istniejące koncepcje. Nie oczekujmy idealnych rozwiązań, miejmy wyrozumiałość dla siebie i innych. 

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania lub problemy, cała kadra ZSP w Lesznowoli służy Państwu pomocą.
      
  Pozdrawiamy i zachęcamy do kontaktów 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozwój społeczno-emocjonalny

Rozwój poznawczy