Rozwój społeczno-emocjonalny

Drodzy uczniowie!
Przedstawiamy Wam propozycje zabaw, ćwiczeń, zadań pomagających ćwiczyć i rozwijać umiejętności społeczne oraz emocjonalne.






Ćwiczenia dla wszystkich

Kontrola złości

Czy to dobrze, czy to źle, że ktoś się zezłościł? 
Ani dobrze, ani źle, po prostu się zezłościł. Nie można oceniać cudzych uczuć. Każdy ma prawo do złości. Złość jest potrzebna człowiekowi. Informuje go, że dzieje się coś niedobrego. Zagrożone zostało terytorium, bezpieczeństwo, prawa człowieka lub szacunek do samego siebie. Kiedy się złościmy musimy się zastanowić, co spowodowało naszą złość i co z tym możemy zrobić.

Mówiliśmy o sytuacjach w jakich czujemy złość. 




Wyobraź sobie taką sytuację: 
Idziesz drogą, śpieszysz się, bo po drugiej stronie czekają na Ciebie przyjaciele i zaplanowana zabawa. A tu nagle...wyrasta przed Tobą mur.
Myślisz: przez ten mur nie dam rady przejść. Złościsz się, tupiesz nogami, obrażasz go, a on nic. Dalej stoi. Ogarnia Cię coraz większa złość! Uderzasz w mur, bijesz go pięściami. I co? Nabijasz sobie siniaki. Wściekłość Cię roznosi, a mur stoi dalej.

Jak możesz sobie z nim poradzić? Masz jakiś pomysł?

Oto kilka:
- możesz przejść górą, bokiem, przekopać się pod spodem
- spokojnie zrobić w nim małą dziurkę, potem ją powiększyć, aż stanie się na tyle duża, żeby się zmieścić 
- możesz wrócić do domu i przynieść drabinę
- możesz poprosić o pomoc inną osobę - może Cię podrzucić albo rzucić linę z drugiej strony
- możesz pójść do celu inną drogą

Wiesz co jest najważniejsze? Musisz wierzyć, że znajdziesz sposób, żeby dojść tam, gdzie zmierzasz. Musisz wierzyć, że sobie poradzisz.


Teraz zastanowimy się, co zrobić, żeby mniej się złościć. Na początku obejrzyj krótki film: 

Zapisz swoje pomysły:


Zdrowe sposoby wyrażania złości: 

Złość trzeba wyładować, bo nie ma sensu i niezdrowo jest nosić ją w sobie. Ale... trzeba to zrobić w taki sposób, żeby nie krzywdzić siebie ani innych.
Dobrze jest ją wyrzucić poprzez ruch:
- bieganie, skakanie, tupanie
- rzucanie czymś co nie zrobi krzywdy
Można uwolnić ją poprzez krzyk albo zmienić jej charakter-  z krzyku przejść do śpiewu lub gwizdania i poprawienia sobie nastroju.

Można rozładować swoje emocje bardziej spokojnie, a nawet biernie poprzez:
- samotny spacer w otoczeniu przyrody
- słuchanie muzyki
- malowanie, rysowanie złości
- pisanie o swoim samopoczuciu i jego przemianach,
- rozmowę z kimś życzliwym, bliskim o uczuciach i zdarzeniach
- zastosowanie technik relaksacyjnych ( porozmawiamy o tych technikach na zajęciach)

Jest jeszcze wiele innych sposobów, najważniejsze, abyś odkrył co Tobie pomaga :) 



Ćwiczenia dla wszystkich


KWIATKI DOBREGO SAMOPOCZUCIA

 

Czy dobre samopoczucie może kwitnąć jak kwiatek?

 

fot. Pinterest


Z pewnością!

 Trzeba tylko podlewać je obficie wszystkim tym, co poprawia nam humor. 




Zastanów się nad tym wszystkim, co poprawia Ci samopoczucie.

 

Wypełniając kolorowy szablon, pod każdą kropelką wpisz jedną rzecz, która sprawia, że czujesz się lepiej, poprawia Ci humor i samopoczucie, np. ulubioną zabawę, aktywność (np.: jazda na rowerze, spacer z rodzicami) lub bajkę/film.

 

 

Drogi Rodzicu:

Kwiatki dobrego samopoczucia to ćwiczenie pomagające:

  • zainicjować rozmowę o dobrym samopoczuciu
  • zidentyfikować aktywności wpływające na dobre samopoczucie dziecka
  • rozwijać u dziecka umiejętności radzenia sobie z lękiem, stresem.

Szablon można wykorzystać zarówno podczas kreatywnej zabawy jak i wszelkiego rodzaju zajęć dotyczących emocji, radzenia sobie z lękiem, smutkiem i stresem.

 

źródło: blizejterapii.blogspot.com

 




Emocje
rozpoznawanie, nazywanie

Na początek obejrzyj film z linku poniżej:


1. Jakie emocje pokazane są na filmie? 
2. Opowiedz o sytuacjach w jakich Ty czujesz się w taki sposób?
3. Spróbuj rozwiązać zadania: 








4.  Memory. Jeśli masz taką możliwość wydrukuj z pomocą rodziców 2 razy rysunek najlepiej na papierze technicznym, wytnij okienka i zagraj w memory.








Ćwiczenia dla wszystkich

Sytuacje społeczne
Każdy z nas w życiu codziennym wchodzi w interakcje z innymi osobami, buduje z nimi relacje, jest poddawany wielu oddziaływaniom płynącym z otoczenia (czyli mówiąc prosto każdego dnia spotykają nas różne sytuacje z innymi osobami). Ćwiczenie umiejętności funkcjonowania w grupie i rozwiązywania problemów ma zatem istotny wpływ na jakość życia każdego z nas. Posiadając umiejętności społeczne jest nam łatwiej dogadać się z drugim człowiekiem.

Poniżej widzimy historyjki (bardzo krótkie) oraz zadania do wykonania. Postaraj się pomyśleć co czuje każdy z bohaterów na obrazku oraz jak najlepiej rozwiązać ich sytuację.















Ćwiczenia dla wszystkich
Ćwiczymy komunikację

Opisz z czym Ci się kojarzy jesień? Aby ułatwić Ci zadanie wstawię kilka fotografii. Opisz fotografie. Zastanów się jakie historie mogą się z nimi wiązać.

Mi jesień kojarzy się z cichym i pięknym odejściem lata, które zawsze pozostawia jakieś wspomnienia i również rozpoczyna coś nowego. Jesienią zaczynamy nowy rok szkolny. Jesień jest dla mnie bardzo piękną i romantyczną porą roku dlatego zawsze marzę o jesiennej podróży. Ma też swoje gorsze strony, zwłaszcza gdy pada deszcz i nie można korzystać z ostatnich ciepłych dni.








Ćwiczenia dla wszystkich (dla chętnych rodziców też)

Czas podsumowania
Koniec roku szkolnego to czas podsumowania i refleksji. Spróbuj zastanowić się i uzupełnić kartę podsumowującą.



Ćwiczenie dla wszystkich
Tworzymy historie wakacyjne
Twoim zadaniem jest wybranie 8 obrazków i ułożenie z nich historyjki wakacyjnej ze swoim udziałem :) 
Jeśli zadanie jest zbyt łatwe możesz zwiększyć ilość obrazków...
lub spróbować z rodzeństwem lub rodzicami ułożyć jak najdłuższą wspólną opowieść
lub zrobić konkurs kogo historia będzie zawierała jak najwięcej obrazków.

POWODZENIA




Ćwiczenia dla wszystkich

W krainie emocji. Określenie emocji. Tworzenie pizzy uczuć.

Dziś powtórzymy i utrwalimy swoje wiadomości na temat emocji.
·      Oto kilka pytań na rozgrzewkę- możesz na ten temat porozmawiać z rodzicem.
Jakie znasz emocje?
Które z tych emocji są pozytywne, a które negatywne?
O których emocjach łatwo jest rozmawiać?
Które emocje najczęściej odczuwasz w trakcie dnia? Czy każdego dnia są to te same emocje?

·      Odgadnij jakie emocje są określane (słowa poniżej obrazują stopień i nasilenie poszczególnych emocji). Wpisz odpowiednią emocję : smutek, złość, radość

Zdenerwowanie, amok, furia, uraza, zagniewanie, wściekłość, irytacja - ……………............


Żal, tęsknota, rozpacz, przygnębienie, udręka, chandra, apatia  - …………………………....


Zadowolenie, euforia, satysfakcja, szczęście, wesołość - …………………………….............

·      Zastanów się czy znasz przysłowia lub powiedzenia, które obrazują emocje?
Co oznaczają te, które ja znam i o jakiej emocji w nich mowa?

- skakać z radości
- czerwony ze złości
- krokodyle łzy
- złamane serce
- patrzeć przez różowe okulary
- trząść się ze strachu
- włosy stoją dęba
- wybuchnąć ze złości
- czarne myśli

·      Usiądź przed lustrem i postaraj się pokazać po kolei emocje, które znajdują się w kole emocji (karta z ćwiczeniami poniżej), zwróć uwagę jak układają się usta, oczy, brwi przy pokazywaniu poszczególnych emocji.

·      Narysuj pizzę (która wygląda jak koło uczuć poniżej), podziel ją na mniejsze cząstki. Każdy z kawałków odpowiada innej emocji. Teraz tak jak na prawdziwej pizzy narysuj składniki poszczególnych emocji. Np. kawałek szczęścia może składać się z: uśmiechu, deseru, zabawy, przyjaciela. U każdego z nas te kawałki mogą wyglądać inaczej.

·      Na koniec poproszę Cię o wypełnienie zadania poniżej.



Ćwiczenia dla wszystkich 





Ćwiczenia dla wszystkich


Ćwiczenie dla wszystkich


Co za chwilę może się wydarzyć?
Przyjrzyj się obrazkom. Spróbuj powiedzieć co na nim widzisz, opisz wszystkie szczegóły.
Nazwij bohaterów, opisz w co są ubrani i co w tej chwili robią. Nazwij miejsce w jakim się znajdują. Spróbuj zdefiniować(określić) nastrój jaki mogą mieć. Na koniec zastanów się : co za chwilę może się stać?







Ćwiczenie dla wszystkich

Jak nie ranić uczuć innych osób
(poprawne rozumienie sytuacji społecznych)

 smutne

Jakże łatwo można ocenić czyjś wygląd, sposób ubierania, inteligencję czy sytuację rodzinną, 
w ogóle nie zastanawiając się nad tym, że nasze słowa mogą tę osobę bardzo zranić, nawet jeśli w ogóle nie mieliśmy takiej intencji.
Dzieci powinny sobie uświadomić, że ich spontaniczne wypowiedzi mogą w istotny sposób wpłynąć na inne osoby.

Oto pytania do przemyślenia:
1. Zastanów się, na co jesteś szczególnie wrażliwy, a także co cię może drażnić lub sprawiać szczególną przykrość?
( np. wygląd, kłopoty w nauce, brak osiągnięć w sporcie, …).

2. Czy pamiętasz sytuację, gdy ktoś wypomniał komuś jakieś błędy czy słabości?
(podaj przykłady, mogą to być sytuacje z życia klasy).

3. Jak zareagowała ta osoba?
(poczuła się zraniona, wpadła w złość).

4. Jak myślisz, czy ludzie często ranią uczucia innych?
(Trudno powiedzieć, zależy od sytuacji i osoby).

5. Po czym możesz poznać, że zraniłeś czyjeś uczucia?
(Ktoś nagle staje się zły albo smutny; może się rozpłakać; odejść z grupy).

6. Jak ludzie próbują ukryć, że poczuli się zranieni?
(Udają, że nic się nie stało; zmieniają temat).

A teraz ćwiczenie:
Które z tych komentarzy mogą zranić uczucia innych?
Narysuj smutną buźkę obok tych, które są raniące.

1. Jesteś bardzo gruby.
2. Nie wiesz, jak przeczytać to słowo? Musisz być głupi.
3. Dobra próba! Następnym razem trafisz do kosza!
4. Proszę, podaj mi ołówek.
5. Wyciągnąłeś ten sweter ze śmietnika?
6. Czy ktoś ci już mówił, do czego służą szczoteczki do zębów?
7. Podobają mi się twoje buty.
8. Kacper jest najszybszym biegaczem w tej klasie.
9. Nie chcemy, żeby Iza była z nami w grupie.
10. To tylko plama? A może masz taką wielką dziurę z tyłu koszulki?

Zastanów się, dlaczego te komentarze (które zaznaczyłeś) są raniące? Jakiej słabej strony dotyczył komentarz? (Wyglądu, braku uzdolnień, higieny, finansów).




Ćwiczenie dla wszystkich


Jak uprzejmie odmawiać
(poprawne rozumienie sytuacji społecznych)


Wiele razy możemy, a nawet powinniśmy powiedzieć komuś „nie”. Jednak wyrażenie odmowy czy oznajmienie, że postąpi się niezgodnie z intencjami drugiej osoby, może zabrzmieć nieprzyjaźnie lub lekceważąco.
Uczniowie/dzieci powinni mieć świadomość, że mogą powiedzieć „nie” w kulturalny sposób, bez okazywania złości i bez poniżania drugiej osoby.


Pytania do przemyślenia:

1. Jeśli ktoś podszedłby do ciebie i poprosił o wszystkie twoje pieniądze, najfajniejszą bluzę i ulubione zabawki, co byś mu powiedział?
(„Zapomnij”, „Nie ma mowy”, „Czyś ty oszalał?”).

2. Co mógłbyś powiedzieć, by twoja odmowa zabrzmiała uprzejmie?
(„Wybacz, ale to niemożliwe”, „Nie mogę tego zrobić”).

3. W jakich sytuacjach najpewniej powiedziałbyś komuś „nie”?
(Gdy coś masz, ale nie powinieneś się tym dzielić; gdy nie możesz gdzieś z kimś pójść).

4. Załóżmy, że zawsze odmawiasz w grzeczny sposób. Czy za każdym razem osiągasz ten sam efekt?
(Najpewniej tak, choć są osoby, którym trzeba kilka razy powtarzać „nie”).

5. Czy nieuprzejma odmowa może źle wpłynąć na twoje relacje z innymi osobami?
(Ktoś może się zezłościć, a nawet zerwać z tobą kontakty).

Pamiętaj! Gdy mówi się komuś „nie”, ogromne znaczenie mają nie tylko słowa, ale i ton głosu, który zdradza nasze prawdziwe intencje.

Ćwiczenie:

Poniżej znajdziesz dwie sytuacje.
W sposób uprzejmy powiedz „nie”. Rozwiń swoją wypowiedź, tak aby twoja odmowa zabrzmiała w kulturalny sposób, bez okazywania złości i poniżania drugiej osoby.

1. Dostałeś na urodziny nową grę. Kolega (w dniu twoich urodzin) chce ją pożyczyć na kilka dni...

2. Kolega z klasy prosi cię, abyś dał mu ugryźć twoją kanapkę...




Ćwiczenie dla wszystkich


Niedługo Dzień Mamy,
Spróbuj pomyśleć o tym, dlaczego Mama w życiu każdego z nas jest ważna, pomyśl o tym wszystkim co jej zawdzięczasz. Spróbuj wykonać bukiet wdzięczności (przykładowy bukiet jest poniżej, ale Ty na pewno narysujesz ładniejszy ;) )Na każdym kwiatku napisz lub narysuj za co jesteś wdzięczny swojej mamie, czyli za co mógłbyś jej podziękować.
                                                                                                              Do dzieła!





Ćwiczenie dla wszystkich

Słuchanie w ciszy: poprzez zabawę odkrywaj swoje wnętrze ( wyciszenie, relaksacja)

Zastanów się…
Czy lubisz ciszę i spokój?
Kiedy najłatwiej Ci się skupić i rozluźnić?
Czy potrafisz siedzieć i nie myśleć o niczym?
W jakim miejscu w Twoim domu najłatwiej się rozluźnić i wyciszyć?
Czy potrzebujesz takiej chwili wyciszenia w ciągu dnia?

A teraz zadanie.
1.     Usiądź nieruchomo. Najważniejsze, aby Twoje plecy były proste- wtedy będzie Ci najlepiej i najswobodniej oddychać. Połóż dłonie na kolanach. Zabaw się w trzyminutowe siedzenie w ciszy. W tym celu po prostu skoncentruj się na obserwowaniu powietrza, które wdychasz i wydychasz. Jeśli przyjdzie Ci do głowy jakaś myśl i rozproszysz się, ponownie skieruj uwagę na wydychane i wdychane powietrze- to pomoże Ci w koncentracji.
2.     Teraz skup się na swoim ciele. Zacznij od dźwięków- zarejestruj w myślach to, co słyszysz. Nazwij te dźwięki np. „ odgłos oddychania”, „burczenie w brzuchu” i wróć do słuchania. Wykonuj to ćwiczenie przez co najmniej 2minuty.
3.     Spróbuj zaobserwować, jak zachowuje się Twoje ciało podczas ćwiczenia. Może poczujesz potrzebę ponownego wyprostowania pleców, podrapania się, przetarcia oczu. Za każdym razem odnotuj to w głowie i powróć do wsłuchiwania się w swoje ciało i emocje. Czy po upływie kilku minut czujesz się spokojniejszy, pewniejszy siebie? Jeśli tak, to wykorzystuj to ćwiczenie, aby się wyciszyć.

Aby się zrelaksować możesz tez poprosić mamę lub tatę o przeczytanie Ci takiej bajki.
PSZCZOŁA SŁODUSZKA
Posłuchajcie bajki o pszczole Słoduszce. Postarajcie się przeżyć to, co ona. „Było lato, słońce mocno grzało. Pachniały kwiaty. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Musiała bardzo szybko poruszać skrzydełkami. Poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatów muszę odwiedzić? Zaczęła liczyć: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Słoduszce zaczął się plątać język, położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Jak mi dobrze. Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chce mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuch równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem miodu staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Lewa noga, też z woreczkiem miodu staje się ciężka. Nie chce mi się jej podnieść. Głowa jest tak wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę spokojną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej. Jestem spokojna. Czuję się bezpiecznie. Ogarnia mnie senność. Zasypiam, zasypiam, zasypiam”.

Niektórzy lubią się relaksować przy muzyce. Taka spokojna muzyka pozwala nam się odprężyć i wyciszyć. Poniżej link z propozycją.

https://www.youtube.com/watch?v=JLsomqe8un4





Ćwiczenie dla wszystkich


Drodzy uczniowie,
Pamiętacie jak na zajęciach omawialiśmy emocje? Dziś przypomnimy sobie dwie ważne emocje: szczęście i dumę.

Radość, szczęście, zadowolenie każdy zna te emocje. Odczuwamy je każdego dnia z wielu powodów chociaż każdy może mieć inny powód do radości. Dla jednego wystarczy uśmiech mamy, dla kogoś innego nowa zabawka, a dla jeszcze innego odwiedziny babci.





Duma nazywana inaczej poczuciem własnej godności i wartości. Jest to stan zadowolenia z siebie samego z powodu podejmowanych wysiłków czy uzyskanych korzyści. Brzmi skomplikowanie? Dumni jesteśmy z siebie i ze swoich bliskich jeśli uda nam się osiągnąć coś co zaplanowaliśmy np. odrobiliśmy wszystkie lekcje w dniu dzisiejszym 😁




Zadanie pierwsze na dziś: poćwicz pokazywanie tych emocji przed lustrem. Wyobraź sobie sytuację kiedy byłeś szczęśliwy, a później – dumny z czegoś i popatrz jak zmienia się Twoja twarz- dla ułatwienia wstawiam rysunki przedstawiające radość i dumę.

Temat na dziś?... Opowiedz o swoich radościach. Narysuj małe słońca i wielkie góry, dzięki którym Twoje życie staje się piękniejsze.

Potrzebne nam będą: kartki papieru, kredki

1.     Na pierwszej kartce narysuj małe słońca. Te słońca mają oznaczać chwile, kiedy byłeś naprawdę szczęśliwy. Możesz dobrać kolory, które kojarzą Ci się z tymi momentami w Twoim życiu. Spróbuj przypomnieć sobie jak najwięcej takich chwil. Rysując każde słońce opowiedz ze szczegółami o każdej z tych sytuacji. Powiedz, co wtedy czułeś.

2.     Na drugiej kartce narysuj góry. Każda góra symbolizuje moment, gdy byłeś dumny- z siebie samego (kiedy na przykład nauczyłeś się jeździć na rolkach) z przyjaciół lub swoich rodziców. Rysując opowiedz o tych chwilach i o tym, co wtedy czułeś. Pamiętaj, aby przypomnieć sobie jak najwięcej takich sytuacji i pokoloruj na kolor, z którym kojarzy Ci się ten moment Twojego życia.


3.     Gratulacje, to zadanie wymagało wielkiego skupienia i wysiłku w przypomnieniu sobie wielu sytuacji. Mam nadzieję, że ćwiczenie było dla Ciebie przyjemne z powodu odtworzenia radosnych momentów. Teraz możesz powiesić swoje rysunki lub schować w specjalnym miejscu : To Twoje własne góry i słońca!

Drodzy Rodzice,
Co dziś ćwiczymy?
Przede wszystkim rozwijamy wiarę w siebie. Dzieci mają potrzebę opowiadania o chwilach, w których czuły się szczęśliwe, a także o tych, kiedy były dumne z siebie lub ze swoich bliskich. Kolorowy rysunek to łatwo dostępna technika, za pomocą której można wyrazić uczucia. Ćwiczenia tego typu pomagają też w nazwaniu emocji czy pragnień jakie dziecko przeżywało i z jakimi chce się z nami podzielić w związku z opisywaną sytuacją. Towarzyszcie dziecku w tym ćwiczeniu, nawet poprzez zwykłe bycie przy nim: czasem będzie to oznaczać milczenie, czasem bardziej zażyłą wymianę zdań.



Ćwiczenie dla wszystkich



Planowanie, kreatywność, empatia

Dziś zorganizujemy wieczór dla całej rodziny. Wiem, że masz teraz dużo pracy i obowiązków dlatego chciałabym pomóc Ci zaplanować jeden wieczór podczas którego odpoczniesz, zrelaksujesz się i pobędziesz ze swoimi najbliższymi w sposób jaki lubicie najbardziej.

Temat na dziś: Zobacz co możesz zrobić, aby sprawić innym radość. Zorganizuj wieczorne spotkanie w salonie.
Czego będziemy potrzebować do planowania: kartka i coś do pisania lub rysowania.
  1. Ustal z rodzicami datę - to bardzo ważne aby wszystkim uczestnikom odpowiadał termin. 
  2. Zaplanuj aktywności, czyli co będziecie robili podczas tego wieczoru. Weź pod uwagę to co lubią robić Twoi najbliżsi.
Taki PLAN IMPREZY, który będzie zawierał wszystkie punkty i przewidziany czas trwania np.
Powitanie- 2min
Gra w grę planszową 20min
Zabawa w głuchy telefon 5min
Czas na przekąskę 5min
Wspólne oglądanie filmu ok 60min
Pożegnanie i buziaki dla rodziców 2min.

      3.  Po ustaleniu planu musimy zaplanować jeszcze przygotowania do wieczoru np. ustalamy kto,
kiedy i jakie gry wybiera, kto przygotowuje przekąski, jaki film będzie wyświetlany.
      4.  Cały plan przedstawiamy osobie decydującej, czyli rodzicom i nanosimy ewentualne poprawki.
      5.  Teraz pozostaje nam już tylko najlepsze, czyli nasz wieczór!

Udanej zabawy

Drogi Rodzicu,
Jakie umiejętności dziś ćwiczymy?
Zorganizować coś, to stanąć na czele, wykazać inicjatywę, wziąć na siebie odpowiedzialność, wyczuć co będzie pasowało do charakteru wieczoru oraz co będzie podobało się jego uczestnikom. To doskonały test na wiarę w siebie oraz poczucie bezpieczeństwa. Oczywiście pomóżcie dziecku, aby planowało rzeczy możliwe do zrealizowania. Dzieci ćwiczą też swoją kreatywność, umiejętności planowania i kompromisu.

                                                                                                          

Ćwiczenie dla wszystkich



„Bajka o uczuciach”
            Dawno, dawno temu na oceanie istniała wyspa, którą zamieszkiwały emocje, uczucia oraz ludzkie cechy- takie jak: Dobry Humor, Smutek, Mądrość, Duma-  a wszystkie razem łączyła miłość. Pewnego dnia mieszkańcy wyspy dowiedzieli się, że niedługo wyspa zatonie.
            Przygotowali swoje statki do wypłynięcia w morze, aby na zawsze opuścić wyspę. Tylko Miłość postanowiła poczekać do ostatniej chwili. Gdy pozostał jedynie maleńki skrawek lądu, Miłość poprosiła o pomoc. Pierwsze podpłynęło Bogactwo na swoim luksusowym jachcie. Miłość zapytała:
            - Bogactwo, czy możesz mnie uratować?
          - Niestety nie. Pokład mam pełen złota, srebra i innych kosztowności. Nie ma tu już miejsca dla Ciebie- odpowiedziało Bogactwo.
            Druga podpłynęła Duma na swoim ogromnym czteromasztowcu.
            - Dumo, zabierz mnie ze sobą!- poprosiła Miłość.
            - Niestety, nie mogę Cię wziąć! Na moim statku wszystko jest uporządkowane, a Ty mogłabyś mi to popsuć…- odpowiedziała Duma i z dumą podniosła piękne żagle.
         Na zbutwiałej <zbutwiały, czyli taki, który ulega rozkładowi pod wpływem upływu czasu, warunkom atmosferycznym oraz bakterii i grzybów> łódce podpłynął Smutek.
          - Smutku, zabierz mnie ze sobą!- poprosiła Miłość.
          - och, Miłość, ja jestem tak strasznie smutny, że chcę pozostać sam.- odrzekł Smutek i smutnie powiosłował dalej.
        Dobry Humor przepłynął obok Miłości, nie zauważając jej, bo był tak rozbawiony, że nie usłyszał nawet wołania o pomoc. Wydawało się, że Miłość zginie na zawsze w głębinach oceanu…Nagle Miłość usłyszała:
       - Chodź! Zabiorę cię ze sobą!- powiedział nieznajomy starzec. Miłość była tak szczęśliwa i wdzięczna za uratowanie życia, że zapomniała zapytać, kim jest jej wybawca. Miłość bardzo chciała się dowiedzieć, kim jest ten tajemniczy starzec. Zwróciła się o poradę do Wiedzy:
         - Powiedz mi, proszę kto mnie uratował?
         - To był Czas- odpowiedziała Wiedza.
         - Czas?- zdziwiła się Miłość.- Dlaczego Czas mi pomógł?
         - Tylko Czas rozumie, jak ważnym uczuciem w życiu każdego człowieka jest Miłość – odrzekła Wiedza.

Źródło: B.Ferrero, Bajka o uczuciach, [w:]Ważna róża: krótkie opowiadania dla ducha, (tłum.) E. Ramz, Warszawa 2007.

Po przeczytaniu bajki mam dla Ciebie kilka pytań i zadanie :) 
- Czy podobała Ci się ta historia?
- Opowiedz tą bajkę rodzicom, powiedz swoimi słowami o czym była ta opowieść.
- Kto nie chciał pomóc Miłości i dlaczego?
- Co Twoim zdaniem mogła czuć Miłość, której nikt nie chciał pomóc?
- Kto uratował Miłość?
- co według Ciebie oznacza, że „Tylko Czas rozumie, jak ważnym uczuciem w życiu każdego człowieka jest Miłość”?


Ćwiczenie dla klas 3-4


Celem ćwiczenia jest kształtowanie adekwatnej samooceny - poznanie mocnych i słabych stron.

Potrzebne będą:
kartka papieru A4, kredki, flamastry, kolorowe długopisy.

Polecenie:
Krok 1.
Narysuj swój portret.
Weź pod uwagę wszystkie charakterystyczne cechy: kolor oczu, kolor i długość włosów, wielkość nosa, ust, znamiona na twarzy itp.


                                                       Just how adOrable and incrEdible are these self portrait drawings from girls aged 9 to 11 at St Patrick’s Girls School, Limerick - the bright, positive and smiling faces of Limerick’s kids.    They produced these drawings in response to my recent DoOdLEs + DrAwiNgS call for submissions. Visit the Children’s Gallery to see all their incredible work.

Krok 2.
Na odwrocie autoportretu zapisz swoje zalety, wady, osiągnięcia i informacje o sobie.
(np. jestem punktualny, prawdomówny, pomysłowy, szczery, koleżeński, itp.,
jestem leniwy, niecierpliwy, wybuchowy, itp., łatwo uczę się języków obcych, lubię czytać książki, lubię oglądać ..., lubię spędzać czas na świeżym powietrzu, najlepiej czuję się sam, itp....).

Pamiętaj: wypisz jak najwięcej informacji o sobie :)
Spójrz na swoją pracę. Zastanów się, czy coś jeszcze chciałbyś dodać.


Ćwiczenie dla klas 1-2

Ćwiczenia z historyjkami stwarzają pretekst do rozmowy na temat emocji oraz relacji społecznych przedstawianych w krótkim wierszyku, a także kształtują koncentrację i uwagę na tekście.

Jak ćwiczymy...
Popatrz na ilustrację historii, która przydarzyła się Jasiowi, a później przeczytaj treść historyjki i spróbuj odpowiedzieć na pytania.

I jeszcze jedna historyjka:




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozwój poznawczy